4 Creatieve Manieren van Geld Verdienen met Linkedin

Geld verdienen met linkedin

Zit jij ook op Linkedin?

En wil je daarmee geld verdienen?

Kan! Het is niet voor niets een zakelijk netwerk...

Goed dat je dit leest ook, want wij leggen 4 leuke en creatieve manieren uit waarmee je dat makkelijk en snel kan doen.

Linkedin is een grote naam binnen de social media, en dat mag ook wel met meer dan een half miljard leden over de hele wereld. Dat je zoveel mensen kan bereiken betekent direct dat er ook heel veel kansen liggen om er iets mee te verdienen. Zeker omdat het een specifiek zakelijk netwerk is waarop mensen vanuit hun professionele leven dingen delen en lezen zullen ze eerder geneigd zijn om bepaalde commerciële uitingen te bekijken dan wanneer ze dezelfde post voorbij zien komen op bijvoorbeeld Facebook. Betekent dus wel dat je je communicatie en producten hierop af moet stemmen. Daarover later meer.

Er zijn vast wel meer dan 4 manieren om geld te verdienen met Linkedin, maar deze vier zijn wat ons betreft het beste en meest effectief. Vooral optie 2 is gaaf, want die kan iedereen uitvoeren terwijl de verdiensten echt gigantisch kunnen zijn! En denk eraan, aanmelden op Linkedin is gratis, dus probeer het gewoon eens uit!

  1. Updates delen (Shares)
  2. Affiliate marketing
  3. Artikelen schrijven
  4. Vacatures vervullen

1. Updates Delen (Shares)

Zoals op elk sociale medium kan jij berichten de wereld insturen naar iedereen die het maar wil lezen. Betekent ook dat je helemaal zelf mag weten wat je wil delen. Uiteraard zijn daar wel regels voor zoals aanstootgevende of pornografische zaken, maar we nemen aan dat je dat wel snapt.

Het grappige is dat er best veel bedrijven zijn die jou willen betalen als jij hun bericht in je netwerk wil verspreiden. Bijvoorbeeld een foto, aankondiging van bijvoorbeeld een evenement of een link naar een webshop, artikel of website. Waarom? Als ze dit zelf posten bereiken ze daarmee alleen hun volgers, maar als jij het post zien ook al jouw connecties het. En het blijkt dat wanneer je een post voorbij ziet komen van een bekende, dat je deze dan beter leest EN ook nog eens eerder geneigd bent om in te gaan om acties.

Via spaarprogramma’s, waar je je gratis kan inschrijven en vaak bij inschrijven al een aanmeldbonus van enkele euro’s krijgt, kan je allerlei acties met 1 klik op de knop delen op Linkedin. De vergoeding, die vaak enkele centen is, wordt vervolgens door het spaarprogramma uitbetaald.

2. Affiliate marketing

Maar waarom zou je je beperken tot die paar centjes per gedeeld bericht als je er ook veel meer mee kan verdienen? Je kan namelijk ook affiliate marketeer worden. Dit betekent dat je professioneel reclame mag maken voor campagnes en acties van bedrijven. De vergoeding is daarbij vaak hoger, maar wel alleen bij succes.

Dat houdt in dat je alleen een beloning krijgt als je daadwerkelijk iets voor elkaar krijgt zoals een verkoop of een lead. Meer hierover kan je lezen op onze speciale pagina over affiliate marketing. Ook lees je hoe je je gratis kan inschrijven bij affiliate marketing netwerk Daisycon, waarbij je vandaag nog reclame mag gaan maken voor 1600 gave bedrijven en producten zoals energieleveranciers, providers van mobiele telefonie, tv, en internet of allerlei andere uiteenlopende zaken.

3. Artikelen schrijven

Behalve korte update of reclames delen via Linkedin is het ook mogelijk om artikelen te schrijven op een speciaal deel van de site. Hierin kan je dieper ingaan op een onderwerp. Daarmee kan je dus ook kwalitatievere informatie delen en mooi promotie maken voor producten. Affiliate marketing, maar ook je eigen producten en diensten. Ook kan je bijvoorbeeld proberen mensen te interesseren om naar aanleiding van je artikel jouw website of blog te bezoeken.

4. Vacatures vervullen

Het profiel dat je op Linkedin kan aanmaken heeft vooral veel weg van een Curriculum Vitae (CV). Omdat ieder profiel publiek is, dus openbaar te bekijken, is het dus eigenlijk een gratis database van miljoenen potentiele medewerkers!

Zeker nu de arbeidsmarkt flink aantrekt door de opkomende economie is dit een gouden kans. Bedrijven zijn namelijk maar wat graag bereid te betalen voor goede kandidaten voor hun vacatures. Een werving en selectiebureau vraagt tegenwoordig gerust 25% van het jaarsalaris als vergoeding voor het succesvol aanbrengen van een nieuwe medewerker. Om je een idee te geven: als jij iemand aanbrengt bij een bedrijf en die wordt aangenomen voor een salaris van 2500 euro per maand, dan krijg jij daar €8100,- voor! Dit heet ook wel searchen of hunten in de recruitment wereld.

Natuurlijk is het niet zo makkelijk als het lijkt, want als dit makkelijk was geweest deden de bedrijven het zelf wel. Iemand vinden is namelijk pas stap 1, maar iemand zo ver krijgen dat ze op een baan gaan solliciteren en ook nog worden aangenomen is heel moeilijk. Toch kan het het waard zijn om dit eens te proberen. Je hebt vast wel een netwerk binnen je eigen industrie, en mensen die je kent kan je ook makkelijker benaderen.

Dat de vergoeding zo hoog is betekent wel dat je niet de enige zelfstandige recruiter bent. Daarvan zijn er namelijk meer dan genoeg. Je zal dus echt moeten investeren in je netwerk en kandidaten voor je winnen. Ook zal je jezelf moeten onderscheiden bij bedrijven, want die worden ook niet zomaar klant bij jou.

Over Linkedin

Linkedin is een online sociaal netwerk. Het doel van de website is vooral om zakelijk te netwerken. Je persoonlijke profiel lijkt veel op een CV. Netwerken kan door contact te leggen (linken / connecten) met anderen die ook een profiel hebben. Jouw directe contacten kan je benaderen en mee communiceren, bij indirecte contacten kan dat niet. Hiermee houdt Linkedin een bepaalde exclusiviteit in stand. Je kan dus niet zomaar door iedereen worden benaderd. Dit moet je eerst zelf accepteren.

Gebruikers melden zich om twee hoofdredenen aan bij de website: 1) het vinden van een baan, en omgekeerd het vinden van werknemers, of 2) het vinden van zakelijke commerciele kansen. Dit laatste kan direct door middel van het benaderen van interessante bedrijven die mogelijk tot klant kunnen worden gemaakt, maar ook door middel van het proactief posten van artikelen en kennis waarmee je jouw merk onder de andacht kan brengen. Tegen betaling kan je dit boosten naar gewenste doelgroepen.

In totaal heeft Linkedin ommenabij 500 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan 6 miljoen in Nederland en 2 miljoen in Belgie. De resterende half miljard bevinden zich verreweg in de Verenigde Staten, India, China, Canada en het Verenigd Koninkrijk.