Het is spannend, maar tegelijkertijd ook leuk: het aannemen van je eerste medewerker. Toch brengt het ook wat regelwerk met zich mee. Denk aan de zaken die je moet regelen en de verplichtingen die om de hoek komen kijken. Wat moet je eigenlijk van tevoren allemaal geregeld hebben als je personeel wil aannemen? We zetten in de onderstaande blog een aantal punten voor je op een rij die je vooraf goed geregeld moet hebben. Zo kun jij je nog steeds focussen op ondernemen รฉn kun je je voorbereiden op het inwerken van je nieuwe collega.

1. Een goed arbeidscontract

Het is belangrijk om een goed arbeidscontract op te stellen. Een arbeidscontract zorgt ervoor dat afspraken zwart op wit worden genoteerd en dit kan gedoe voorkomen. Zo kun je een aantal punten in het contract bijlangs gaan. Denk bijvoorbeeld aan het salaris, het aantal uren dat de werknemer gaat werken, het aantal vakantiedagen waar de werknemer recht op heeft, de proeftijd en andere arbeidsvoorwaarden. Denk aan de reiskosten of andere extraโ€™s die in het contract kunnen worden opgenomen. HR-specialisten kunnen je hierbij ook helpen en kunnen samen met jou een contract opstellen.

2. Salaris en alles wat daarbij komt kijken

Bij het aannemen van personeel komt natuurlijk het salaris kijken. Bepaal eerst hoeveel salaris je wil betalen aan jouw werknemer. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de salarisadministratie. Het is namelijk niet alleen maar het betalen van het loon en het overmaken van een bedrag. Er komt meer bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan loonheffingen, pensioen, vakantiegeld, verzekeringen en ziekte of verlof.

De salarisadministratie is dus misschien meer dat je in eerste instantie had gedacht. Je kunt deze taak zelf oppakken, maar je kunt het ook uit handen geven. Denk bijvoorbeeld aan een payrollbedrijf. Het payrollbedrijf zal de salarisadministratie voor je oppakken, zodat jij je hier geen zorgen over hoeft te maken. Houd er dan wel rekening mee dat het payrollbedrijf wordt gezien als de werkgever, maar dat de werknemer wel werk voor jou uitvoert. Ook bepaal je zelf de gang van de zaken zoals salaris, werksfeer, aansturing en meer.

3. Verzekeringen voor jou als werkgever

Als er mensen bij jou in dienst treden en werk voor jou gaan uitvoeren, brengt dat een aantal veranderingen met zich mee. Zo verandert er ook het een en ander voor jou als werkgever. Het is namelijk verstandig om als werkgever een aantal verzekeringen af te sluiten die je in verschillende situaties kan dekken. Denk aan een verzuimverzekering, als je medewerker ziek wordt. Ook kan je een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten: als jouw medewerker bijvoorbeeld schade maakt, kan deze verzekering handig zijn. Ook een ongevallenverzekering kan in sommige gevallen prettig zijn om af te sluiten, je wil natuurlijk geen ongelukken krijgen op de werkvloer.

4. HR: meer dan alleen papierwerk

Bij het aannemen van personeel is het belangrijk dat je alles goed geregeld hebt voor jouw werknemers. Zo is het goed om jouw HR-taken op orde te hebben. HR gaat namelijk over mensen, cultuur en groei binnen jouw bedrijf. HR doet bijvoorbeeld het inwerken, de onboarding, kan feedback geven, kan opleidingen en ontwikkelmogelijkheden aanbieden en kan gesprekken met de werknemers voeren. HR vormt een belangrijk onderdeel binnen de organisatie en mag dus niet worden vergeten. Een tip is om HR support te overwegen. Zo besteed je de HR-taken uit aan een professional en weet je zeker dat het op de juiste manier gebeurt. Zij kunnen het voor je uit handen nemen, maar kunnen je ook ondersteunen op dit gebied. Bovendien hoef jij je hierin niet te verdiepen, maar hoef je ook geen extra personeel aan te nemen dat deze taken op zich kan nemen. Neem eens een kijkje op Parakar hoe zij jou kunnen helpen.