Doelgroep (bij betaalde enquêtes)

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een vooraf afgebakende groep mensen die wordt geselecteerd op basis van bepaalde criteria. Denk aan demografische gegevens. Alles met als doel om gerichter onderzoek te kunnen doen naar een bepaald vraagstuk, of om een meer representatieve doelgroep te verkrijgen (bijvoorbeeld 50/50 mannen en vrouwen).

Waarom een doelgroep bij betaalde onderzoeken?

Als je lid bent van een zogenaamde enquête site kan je daar geld verdienen door enquêtes in te vullen. Dergelijke betaalde onderzoeken zijn echter alleen van waarde voor een opdrachtgever als de onderzoeken in een specifieke doelgroep wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld: als Heineken wil weten wat haar klanten vinden van een nieuwe smaak bier, willen ze dit alleen horen van mensen die dit merk ook daadwerkelijk drinken.

Wat als ik niet tot de doelgroep behoor?

Dan kan je niet meedoen aan een betaalde enquête. Normaliter krijg je dan überhaupt geen uitnodiging omdat je op basis van je profielkenmerken als niet wordt geselecteerd door een dergelijke survey. Vul je deze echter niet in of houd je ze niet up-to-date dan kan dit misgaan.