De inflatie is de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Vanwege onder andere hogere energieprijzen en brandstofprijzen, en duurdere boodschappen, hebben steeds meer mensen moeite om iedere maand weer rond te komen. Dit levert stress op, terwijl het soms eenvoudig te voorkomen is. Enerzijds door te besparen op onnodige aankopen, anderzijds door extra inkomsten te genereren. Voor wat betreft dat laatste is vooral het starten van een webshop erg populair. Maar hoe trek je klanten erheen? Hieronder vind je tien tips, waarvan vijf gericht op offline marketing en vijf op online marketing.
Offline marketing voor een webshop
Bij een online winkel denken mensen ook voornamelijk aan manieren om op internet reclame hiervoor te maken. Hoewel online marketing weliswaar een steeds groter budgetdeel krijgt, is het belangrijk om offline marketing niet over het hoofd te zien. Je kunt er namelijk juist die offline doelgroep mee bereiken die je zoekt, mensen waarderen de extra inzet en persoonlijke aandacht en je verzandt minder snel in de reclameclutter. Er zijn diverse manieren om je webshop offline te promoten.
- Een flyer drukken om zelf uit te delen, achter te laten op plekken waar je doelgroep komt (denk aan de kapper, de kinderopvang of een winkel) of om in een goodiebag op een beurs te krijgen. Een flyer drukken hoeft geen grote investering te zijn, maar kan je naamsbekendheid wel gigantisch boosten;
- Deelnemen aan beurzen, evenementen en markten: direct, persoonlijk contact met je doelgroep. Besteed veel aandacht aan de presentatie van je producten en de uitstraling van je kraam of stand;
- Persberichten laten plaatsen (houd er wel rekening mee dat magazines vaak al maanden vooruit werken);
- Buitenreclame (op abri’s of billboards) of indoor reclame (bij toiletten of in de bioscoop); en
- Mond-tot-mondreclame: laat geen gelegenheid voorbij gaan mensen enthousiast te maken over de producten die je aanbiedt. Vrienden en familie dragen waarschijnlijk graag bij aan je succes.
Meer weten hierover? Lees dan het artikel ‘Offline marketing methodes en tips’.
Online marketing om je webwinkel te promoten
Naast offline marketing mag natuurlijk ook online marketing niet ontbreken. Het internet biedt talloze manieren om reclame te maken voor je webwinkel. Hieronder lees je meer over populaire tactieken.
- Contentmarketing: duidelijke productinformatie, informatieve blogs en video’s trekken mensen aan die bepaalde informatie zoeken (bovendien heeft het een positieve invloed op de ranking door zoekmachines);
- Zoekmachinemarketing: Een effectieve en uitgekiende SEA- en SEO-strategie om hoog te ranken, vooral bij Google
- Affiliate marketing: een groot bereik door je webwinkel te promoten op andere websites;
- Social media: door op een interessante en aantrekkelijke manier aanwezig te zijn op socials, vergroot je de kans op het delen van je pagina; en
- Emailmarketing, met bijvoorbeeld een beloning voor het aanmelden voor de nieuwsbrief.
De kracht van offline en online reclame combineren
Wil je je webshop onder de aandacht van potentiële klanten brengen, dan is het vooral belangrijk breed in te zetten. Focus niet te veel op een manier van reclame, maar probeer je doelgroep op zoveel mogelijk manieren (als financieel mogelijk is) te benaderen. Niet alleen heb je een groter bereik, herhaling zorgt ook nog eens voor een betere actieve herinnering!
Succes met het starten van je eigen webshop. Het vraagt een tijdsinvestering, maar verkoop je producten die gelieerd zijn aan een passie of hobby dan steek je er met liefde tijd in. Mocht je webshop helaas niet het gewenste succes hebben? Dan zijn er nog talloze andere manieren om online geld te verdienen.